سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

باغ های معلق بابل (از عجایب هفت گانه)

۸۴ بازديد

باغ های معلق بابل (از عجایب هفت گانه)
تاریخچه و علت ساخت باغ های معلق بابل

باغ های معلق بابل تنها اثر در میان عجایب هفتگانه جهان می باشد که در میان هنوز هم اطلاعات دقیقی از وجود و یا عدم وجود آن ها در دست نیست و برخی از مورخان معتقداند که این باغ ها تنها رویایی دست نیافتنی و بسیار زیبا برای مردم جهان باستان بوده اند و برخی نیز اعتقاد دارند که این مجموعه بسیار زیبا در بین سال های 704 الی 681 پیش از میلاد مسیح، به دستور بخت النصر دوم ساخته شده است. به گفته داستان ها و افسانه های جهان باستان یکی از همسران بخت النصر دوم شاهزاده ای از سرزمین ماد بود که پس از ازدواج با بخت النصر و نقل مکان به شهر بابل که در کشور عراق کنونی قرار داشته است، به سبب عادت نداشتن به آب و هوای خشک دچار بیماری شده و بخت النصر برای بهبود بیماری وی فرمان ساخت باغ های معلق بابل را صادر کرد، همچنین گفته می شود که این باغ ها بر روی طبقات مختلف قصری باشکوه قرار داشته و در صورت وجود یکی از شاهکار های مهندسی زمان خود به شمار می آمد.
خوب است بدانید که در این میان برخی از مورخان نیز اظهار داشته اند که باغ های معلق بابل در شهر نینوا و به دستور سناخریب ساخته شده است، شاید علت شکل گیری چنین عقیدای این باشد که در کتیبه های تاریخی گزارشات تمامی کار های بخت النصر وجود دارد و تقریبا در هیچ یک از آن ها اشاره ای به ساخت مجموعه ای عظیم تحت عنوان باغ های معلق نشده است
 

باغ های معلق بابل در متون و اسناد باستانی

در 5 مورد از نوشته های تاریخی یونان باستان اطلاعاتی در رابطه با باغ های معلق بابل وجود دارد که هیچ یک از آن ها یکسان نبوده و همین امر باعث می شود که مورخان نتوانند نظری قطعی در زمینه وجود و یا عدم وجود این باغ ها ارائه دهند، در طول تاریخ مورخان و محققان با بررسی این اسناد گزارشات متفاوتی در رابطه با باغ های معلق نوشته اند که در این بخش به بررسی این گزارش ها می پردازیم.
- توصیف های دیودور سیسیلی:
دیدور سیسیلی با بررسی اسناد به جا مانده از قرن چهارم پیش از میلاد مسیح گزارشی در رابطه با باغ های معلق بابل منتشر کرد که در آن این باغ ها را به پادشاه آشوری نسبت می دهد، به گفته این محقق هر یک از اضلاع این باغ حدود 120 متر طول داشته و دارای ساختاری پلکانی بوده است، وی در ادامه می گوید که پس از ساخته شدن تراس های این مجموعه راهرو هایی در زیر این تراس ها به صورت مارپیچ بنا شدند که وزن گیاهان را تحمل می کردند. دیودور سیسیلی در گزارش خود بیان می کند که دیوار های این باغ از جنس آجر و ضخامت آن ها بسته به محل قرار گیری 3 و یا 6 متر بوده و ساخت دیوار های آجری با چنین ضخامتی در زمان یونان باستان کاری دشوار محسوب می شد و هزینه بسیاری برای سازنده در بر داشته است.
با توجه به اظهارات دیودور سیسیلی طبقات باغ های معلق بابل به صورت لایه ای ساخته شده بودند و در آخرین لایه آن ها از سرب استفاده شده بود تا از نفوذ آب به داخل ساختمان ها جلوگیری شود.
- توصیف های کوینت کورس:
دومین گزارش در رابطه با باغ های معلق بابل توسط محققی به نام کوینت کورس منتشر شده است، اظهارات این محقق بسیار شبیه به اظهارات دیودور سیسیلی می باشد و به نظر می رسد که هر دو از منابع یکسانی برای توصیف باغ های معلق استفاده کرده اند، کوینت کورس بیش از هر چیزی به نحوه ساخت باغ ها پرداخته و از تنومندی درختان و استقامت قصر بابل سخن گفته است وی در گزارشات خود بیان می کند که طول دیوار های این مجموعه 180 متر بوده و پایه های آن حدود 10 متر زیر زمین قرار داشته است.
- توصیفات استرابون:
استرابون یکی دیگر از افرادی می باشد که به تحقیق درباره باغ های معلق پرداخته است و در نوشته های خود علت قرارگیری این مجموعه بسیار شگفت انگیز، در میان عجایب هفتگانه جهان باستان راهرو های عریض موجود در این باغ ها دانسته است، استرابون در نوشته های خود اظهار داشته که شکل کلی این باغ مربع بوده و در ساخت آن از آسفالت و آجر استفاده شده است.
 
 کولوسئوم - این بنا در لیست عجایب هفتگانه جدید به ثبت رسیده است
 
- توصیف های یوسف فلای:
یوسف فلای یکی از تاریخ نگاران برجسته یهودی بود که با توجه به نوشته های برسوس بابلی توصیفاتی از باغ های معلق ارائه کرده است، وی در این توصیفات ابتدا به معرفی شهر باستانی بابل پرداخته و سپس اطلاعاتی از مجموعه باغ های معلق در اختیار مخاطبان قرار می دهد، فلای در نوشته های خود از باغ های معلق بابل به عنوان بهشت معلق یاد می کند و این مجموعه را ساختمانی با ستون های سنگی و مملوء از گیاهان زیبا و درختان تنومند توصیف می نماید.
- توصیف های فیلو بزانتیوم:
فیلو بزانتیوم در واقع آخرین محققی است که در قرون چهارم و پنجم میلادی به بررسی باغ های معلق بابل پرداخته است، این تاریخ نگار نیز در توصیفات خود بیان کرده که باغ های معلق بابل بر روی طبقات مختلف قصری با 4 ستون اصلی قرار داشته و فضا های میان این ستون ها محل کاشت گیاهان مختلفی بوده است.
 
 

باغ های معلق بابل حقیقت با افسانه ای باستانی

امروزه همواره بحث هایی پیرامون وجود و یا عدم وجود باغ های معلق مطرح می شود، چرا که تمامی اسناد به جا مانده از زمان گذشته با یکدیگر تناقض دارند، به طور کلی در حال حاضر دو فرضیه در رابطه با باغ های معلق بابل وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:
فرضیه رابرت کلودی:
رابرت کلودی در سال 1899 به موضوع وجود و یا عدم وجود باغ های بابل علاقمند شده و تحقیقاتی را در این زمینه آغاز نمود، این شخص حدود 14 سال از عمر خود را صرف انجام تحقیقات در شهر بابل کرد که نتیجه این کار کشف یک ساختمان سنگی در ارگ جنوبی شهر بود، رابرت کلودی این ساختمان سنگی را به باغ های معلق بابل نسبت داده و اعتقاد داشت که سازه کشف شده در واقع آب انبار مجموعه باغ های بابل بوده است.
اما برخی دیگر از مورخان با طرح موضوعاتی نظیر فاصله زیاد ساختمان سنگی تا رودخانه فرات (محل تأمین آب مورد نیاز باغ های معلق بابل) فرضیه رابرت کلودی را نقض کردند و با توجه به اینکه امروزه شرایط مناسبی برای انجام تحقیقات بیشتر در این منطقه وجود ندارد، این فرضیه در حد احتمال باقی مانده است.
فرضیه استفانی دالی:
استفانی دالی یکی از افرادی می باشد که معتقد است باغ های معلق در شهر نینوا قرار داشته اند، بر طبق فرضیه استفانی دالی باغ های معلق در قرن ششم پیش از میلاد مسیح در شهر نینوا واقع در شهر موصل کنونی توسط سناخریب بنا شده بود و شواهد بسیاری نیز وجود دارد که این فرضیه را تأیید می کنند، همچنین اسناد تاریخی بسیاری مبنی بر قرار گیری باغ های معلق بابل در شهر نینوا وجود دارد،  مهم ترین اسناد تاریخی در این زمینه، سنگ نگاره هایی هستند که امروزه در موزه بریتیش لندن نگهداری می شوند، بر روی این سنگ نگاره ها نقش هایی از طبقات یک ساختمان وجود دارد که مملوء از گیاهان هستند، جالب است بدانید باستان شناسان نیز در شهر نینوا آثاری نظیر آبراه ها، ستون ها و طاق هایی مشابه با طرح های موجود بر روی این سنگ نگاره ها کشف کرده اند.
 
 

حقایق و نکات جالب در رابطه با باغ های معلق بابل

  • این باغ ها در صورت وجود به سیستم آبیاری بسیار پیشرفته ای نیاز داشته اند که این سیستم با توجه به تکنولوژی های موجود در آن زمان، بسیار منحصر به فرد و شگفت انگیز بوده و در واقع یکی از دلایل اصلی قرار گیری این باغ ها در میان عجایب هفتگانه جهان باستان محسوب می شود.
  • باغ های معلق بابل تنها مورد از عجایب هفتگانه جهان باستان می باشد که هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با وجود و یا عدم وجود آن در دست نیست.
  • امروزه مهندسان معماری از شکل کلی باغ های معلق ایده گرفته و فضاهای سبزی بر روی بام و یا دیوار های ساختمان ها طراحی می کنند که این فضا های سبز با عنوان روف گاردن و یا ورتیکال گاردن شناخته می شوند.
  • همانطور که فرضیه های بسیاری در رابطه با وجود، عدم وجود و یا محل قرار گیری باغ های معلق بابل وجود دارد، فرضیه هایی نیز در رابطه علل نابودی این مجموعه مطرح می باشد، برخی معتقد اند که این باغ ها در اثر جنگ از بین رفته اند در حالی که عده ای تصور می کنند علت از بین رفتن این باغ ها زلزله بوده است.
  • خوب است بدانید که در صورت وجود باغ های بابل، برای آبیاری تمامی گیاهان موجود در آن روزانه بیش از 8200 گالن آب مصرف می شد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.