سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

غول رودس (یکی از عجایب هفت گانه)

سایت تفریحی و توریستی

غول رودس (یکی از عجایب هفت گانه)

۱۱۰ بازديد
غول رودس (یکی از عجایب هفت گانه)
در کوی اتصال سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا کشوری با نام یونان به پایتختی شهر آتن قرار گرفته است که از آن به عنوان مهد فرهنگ غرب نیز یاد می شود. یونان دارای تاریخ منحصر به فرد و پر فراز و نشیبی می باشد که میراث فرهنگی غنی نیز  مانند قلعه آکروپلیس یونان و معبد پارتنون را  در خود جای داده است هم چنین حکایاتی از عجایب هفتگانه جهان که در تاریخ کشور یونان ثبت شده است می توان به غول رودس و تندیس زئوس در المپیا که آثاری بدیع در دنیای معماری و پیکر تراشی در جهان است اشاره کرد.
 
 
غول رودس الهام گرفته از خدای خورشد یا همان هلیوس یکی از اسطوره های یونان باستان می باشد که پس از هر سپیده دم سوار بر ارابه چهار اسبه اش از سمت شرق حرکت می کرده و تا غروب خورشید در آسمان ها می تاخت از همین رو خدایان یونان و مردمان این کشور او را آگاه از تمام اتفاقات مختلف می دانستد. از نمادهایی که هلیوس را با آن معرفی می کردند می توان به شلاق و زمین اشاره کرد. مشخصات ظاهری هلیوس در تمامی افسانه ها و داستان ها به صورت یک جوان زیبا، با موهای مجعد و بدون ریش به تصویر کشیده شده است.
 

تاریخچه غول رودس

فردی به نام چارلز لیندوس از معماران یونان باستان در سال های 280 تا 292 قبل از میلاد مسیح به احترام جنگ هایی که ارتش یونان بر آن پیروز شده بود طرح و ایده غول رودس را مطرح کرد. غول رودس نماد اسطوره خورشید یعنی همان هلیوس بود که چارلز لیندوس برای بررسی تمامی جوانب مجسمه در ابتدا یک مدل مینیاتوری یک متری از تندیس را ساخت اما متاسفانه موفق به تکمیل مجسمه نشد. به نقل برخی از تاریخ نویسان چارلز به دلیل اشتباه در محاسبات ساخت غول رودس خودکشی کرده است البته این روایت تنها یک فرضیه است و هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. 305 سال پیش از میلاد مسیح بر سر فرمانروایی جزیره رودس میان دو سردار بطلمیوس و آنتیگونوس اختلاف وجود داشت از همین رو آنتیگونوس با لشکری 40.000 نفری به جزیره رودس حمله کرد اما همدستی بطلیموس با فرمانروایان بومی رودس مانع پیروزی سپاهیان آنتیگونوس شد و آنان به نشانه تسلیم اسلحه هایشان را در رودس رها کردند و باز گشتند. غول رودس این ماندگاری در اذهان را تا به امروز مدیون همین جنگ می باشد زیرا فلز مورد نیاز ساخت این تندیس از ذوب سلاح های به جا مانده از لشکر شکست خورده آنتیگونوس و مابقی هزینه های آن نیز از فروش غنیمت های به دست آمده از این جنگ تامیین شده است و پس از 12 سال تلاش بی وقفه ساخت آن به پایان رسید.

آنچه که سبب شده است غول رودس در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار گیرد:
این مجسمه دارای 33 متر ارتفاع، 15 تن برنز و 9 تن آهن در نما می باشد که پس از تکمیل ساختار پیکر آن به کمک سنگ مرمر پر شد و یک لایه از برنز سطح خارجی تندیس را پوشاند. جالب است که بدانیم غول رودس در حالی که دو پای آن کاملا باز از هم بود بر شالوده ای مرمر به ارتفاع 15 متر مربع قرار گرفته بود که همین امر آن را به یک تندیس تنومند و عظیم الجثه بر روی رود رودس تبدیل کرده بود.
 

شرح کوتاهی از تندیس

با توجه به ارتفاع تندیس و عرض دهنه بندر، تصور قرار گرفتن مجسمه با پاهای گشوده بر دو طرف ورودی بندر، دشوار به نظر می‌رسد و از آن جا که تندیس پس از سقوط موجب گرفتگی مسیر بندرگاه نشده‌است، به نظر می‌رسد که تندیس یا بر روی سمت شرقی دماغه بنا شده بوده یا اصولاً بیش از آنچه گفته می‌شود از آب دور بوده‌است. به هر حال به نظر می‌رسد که غول با پاهای گشوده بر دو سمت ورودی بندر نایستاده بود.

پروژه ساخت تندیس به چارز اهل لیندوس (Chares of Lindos) تندیسگر سپرده شده بود. برای این کار، کارگران او قطعات برنزی روی تندیس را قالب ریزی می‌کردند. پایه تندیس از مرمر بوده و پاها تا مچ آن ابتدا ساخته و محکم شده‌است. ساختار تندیس به تدریج با قرار گرفتن قطعات برنز بر روی چهارچوبی از آهن و سنگ، پدیدار می‌شد. یک خاکریز بلند برای دسترسی پیدا کردن به بخش‌های بالایی تندیس، در اطراف آن ساخته شد که پس از پایان کار برچیده شد. تندیس در پایان ۳۳ متر ارتفاع داشت که بر روی پایه‌های مرمرین به بلندی ۱۵ متر قرار گرفت. گفته می‌شود عده کمی می‌توانستند دو دست خود را بر دور انگشت شست او حلقه کنند.

در بازی خدای جنگ ۲ اشاره ای به این تندیس در ابتدای بازی می‌شود؛ به این بیان که او جان می‌گیرد و به مبارزه با کریتوس می‌شتابد.[

عاقبت غول رودس

 غول رودس نزدیک به 56 سال با اقتدار بر جزیره رودس استوار بود تا اینکه در سال 226 میلادی به دلیل سانحه طبیعی زلزله این تندیس از زانو شکست و داخل آب افتاد بنا به روایاتی که وجود دارد 800 سال این تندیس بر روی زمین باقی مانده بود تا اینکه اعراب به جزیره رودس حمله کردند و این جزیره را بخشی از قلمرو خود قرار دادند که این اتفاق سرگذشت تلخی را برای مجسمه رقم زد، اعراب غول رودس را تکه تکه کردند و به نرخ بسیار ناچیزی به یک بازرگان یهودی فروختند. اینگونه بود که ردپای این اثر ارزشمند از کشور یونان پاک شد و امروزه تنها حکایتی از آن به جای مانده است. مسافران تور یونان جالب است که بدانند فرضیه ای بر اینکه مجسمه آزادی آمریکا الهام گرفته از غول رودس می باشد وجود دارد که پلاک آویخته شده در پایین مجسمه آزادی که بر آن حک شده است غول جدید مهر تاییدی بر این فرضیه خواهد زد.
 

آیا امکان باز سازی غول رودس وجود دارد؟

در سال 2000 برخی از دانشمندان یونانی، انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی طرح بازسازی غول رودس را مطرح کردند اما اینبار نه کاملا شبیه به نمونه قبلی بلکه با حدودا 51 متر ارتفاع و شمایلی متفاوت به گونه ای که مسافران تور یونان بتوانند در آن رفت و آمد کنند یا حتی سرو غذا در فوقانی ترین بخش از تندیس که منظره فوق العاده جزیره رودس لذت بازدید از آن را دوچندان خواهد کرد. بنا به گفته کارشناسان این بازسازی حدودا 283 میلیون دلار هزینه به دنبال خواهد داشت. متاسفانه این پیشنهاد تا به امروز در حال بررسی می باشد و ساخت این پروژه عظیم هنوز شروع نشده است. آن دسته از مسافران تور اروپا که علاقمند به بازدید از مکان قرار گیری این غول در گذشته هستند می توانند به نشانی ذیل مراجعه کنند:
آدرس: قاره اروپا، کشور یونان، جزیره رودس، ورودی رود رودس
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.