سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

هرم بزرگ جیزه (یکی از عجایب هفت گانه)

۱۱۵ بازديد


هرم بزرگ جیزه (Great Pyramid of Giza) یکی از مهم‌ترین سازه‌ها در تمدن بشری است. در این بخش، ۵۰ حقیقت جالب در مورد این هرم قدیمی و مهم را بیان خواهیم کرد.

 

هرم بزرگ جیزه از جمله سازه‌های حیرت انگیز مربوط به تمدن باستان است که اسرار بسیاری در خود دارد. این سازه متفاوت که از آن به عنوان شاهکار مهندسی مردمان باستان یاد می‌شود، به اندازه‌ای بزرگ و عجیب هست که امروز، ما نمی‌توانیم نمونه آن را بسازیم.

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که اهرام مصر، بین سال‌های ۲۵۸۹ و ۲۵۰۴ پیش از میلاد ساخته شده‌اند؛ در حالی که بسیاری از محققان می‌گویند زمان ساخت اهرام مصر و ابوالهول بزرگ جیزه، به بسیار قبل‌تر از ۲۵۰۰ پیش از میلاد مربوط است.

علی‌رغم مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که برای قرن‌ها روی این سازه‌ها انجام شده است، هم‌چنان دانش‌آموزان نمی‌توانند درک کنند که سازندگان این سازه، چگونه موفق شده‌اند قطعات بزرگ سنگ را هزاران سال قبل و بدون استفاده از تکنولوژی و ابزار مدرن، این‌گونه در کنار یکدیگر قرار دهند. در پاسخ می‌توان گفت از مایلستون، سنگ گرانیت و سایر ابزار که متخصصان قادر به بازتولید آنها نیستند، استفاده شده است. هرچند، یوفولوژیست‌ها نظر کاملا متفاوتی را در این زمینه ارائه داده‌اند.

گفته می‌شود هرم بزرگ جیزه به دستور خوفو، دومین فرعون از دودمان چهارم فرعون‌های مصر باستان، به عنوان یک مقبره و طی بازه‌ای ۱۰ تا ۲۰ ساله (سال‌های حول ۲۵۶۰ پیش از میلاد) ساخته شده است. نام باستانی این هرم نیز “Khufu’s Horizon” به معنی «افق خوفو» بوده است.

البته، این تنها بخشی از حقایق شگفت‌انگیز هرم بزرگ جیزه هستند. افراد زیادی نسبت به دخالت فرازمینی‌ها در ساخت اهرام مصر، مشکوک بوده و دلایل زیادی را هم برای اثبات آن می‌آورند. با این حال، شاید حقایقی که در ادامه بیان خواهیم کرد، برای شما جذابیت بالاتری داشته باشند!


بزرگترین و قدیمی‌ترین هرم در میان اهرام ثلاثه

هرم خوفو که از آن با نام «هرم بزرگ جیزه» یاد می‌شود، بزرگترین و قدیمی‌ترین در میان اهرام ثلاثه بوده و ارتفاع آن به ۱۴۸ متر (۴۸۱ فوت) می‌رسد. باستان‌شناسان می‌گویند این هرم، بلندترین سازه برای ۳۸۰۰ سال گذشته بوده است. علاوه بر این، یونان باستان از هرم جیزه به عنوان اولین مورد از عجایب جهان یاد می‌کند. جالب است بدانید هرم جیزه تنها مورد از عجایب باستانی هفت‌گانه محسوب می‌شود که تا به امروز باقی مانده است.

 

شاید عجیب باشد، ولی در این هرم به اندازه‌ای سنگ هست که با استفاده از آنها بتوان دیواری با ارتفاع ۲ فوت (۶۱ سانتی‌متر) را دور کره زمین کشید.

برای اثبات این موضوع، می‌خواهیم از برخی معادلات دبیرستان استفاده کنیم که احتمالا بسیاری از شما، آنها را فراموش کرده‌اید.

ارتفاع این هرم، ۱۳۹ متر و عرض آن، ۲۳۰ متر است. محیط کره زمین نیز ۴۰ میلیون و ۷۵ هزار متر و هر فوت، برابر ۰.۶۰۹۶ متر است. در نتیجه، حجم هرم این‌گونه محاسبه خواهد شد:

۲۳۰۲ * ۱۳۹ * (۱/۳) = ۲,۴۵۱,۰۳۳ m3 = ۲.۴ x106 m3

حال اگر پهنای دیوار را X متر در نظر بگیریم، حجم دیوار برابر معادله زیر خواهد بود:

(۴۰,۰۷۵,۰۰۰ * ۰.۶۰۹۶) * X = 24,429,720 * X m3 ~ 24×۱۰۶ * X m3

از آنجایی که از تقسیم ۱۰۶×۲.۴ بر ۱۰۶×۲.۴، عدد ۰.۱ به دست می‌آید، می‌توان گفت ادعای مطرح‌شده صحیح است و عرض دیوار نباید بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر یا ۰.۳۳ فوت باشد.منبع

در اینجا خبری از مومیایی یا مقبره نیست

جدای از این موضوع که بسیاری از محققان عمیقا معتقدند هرم بزرگ جیزه به عنوان محلی برای استقرار ابدی فرعون ساخته شده است، کارشناسان هیچ سندی که بتواند چنین ادعایی را ثابت کند، پیدا نکرده‌اند. در حقیقت، محققان هرگز موفق به پیدا کردن متون هیروگلیف یا باستانی که اهرام مصر را به مقبره‌ها ارتباط دهد، نشده‌اند. زمانی که نخستین بار، اعراب در سال ۸۲۰ پس از میلاد وارد این هرم شدند، چیزی جز یک جعبه گرانیتی خالی را که از آن با عنوان “coffer” یاد می‌شود، در خوابگاه پادشاه پیدا نکردند.

علاوه بر این، هیچ مومیایی یا باقی‌مانده از هر چیز دیگری در هرم جیزه کشف نشده است. ظاهرا هرگز هیچ مومیایی در این هرم وجود نداشته و بعید به نظر می‌رسد هرم جیزه در گذشته غارت شده باشد.

 

منحصر به فردترین سازه ساخته‌شده تا به امروز

نه‌تنها هرم جیزه را می‌توان بابت بلوک‌های سنگی مگالیتیک و اندازه بسیار بزرگی که دارد، مثال زد، بلکه خود این سازه نیز کاملا منحصربه‌فرد بوده و تنها هرم هشت‌طرفه در مصر محسوب می‌شود.

مورد جذاب دیگر، مقعر بودن چهار وجه هرم جیزه است؛ چیزی که نمی‌توان آن را در اهرام دیگر پیدا کرد. البته، این انحنا به اندازه‌ای پایین هست که نمی‌توان آن را از روی زمین یا فاصله دور دید؛ در عوض، باید از بالا و در شرایط نوری مناسب، این طراحی را مشاهده کرد.

این پدیده برای چند هزار سال گذشته به یک معما برای بشر تبدیل شده است زیرا طراحی مقعر را فقط می‌توان از بالا، هنگام طلوع یا غروب خورشید و در روزهای اعتدالی فصول بهار و پاییز مشاهده کرد.

 

به‌کارگیری میلیون‌ها سنگ در ساخت هرم بزرگ جیزه

تخمین زده می‌شود این هرم از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بلوک سنگی که وزن هر کدام از آنها بین ۲ تا ۳۰ تن است، ساخته شده باشد. محققان می‌گویند وزن برخی از بلوک‌های سنگی به ۵۰ تن نیز می‌رسد.

سازندگان، این سازه عظیم را روی زمینی با مساحت ۵۵ هزار متر مربع (۵۹۲ هزار فوت مربع) بنا کرده‌اند. اندازه هر بخش از هر وجه از هرم نیز به بیشتر از ۲۰ هزار متر مربع (۲۱۸ هزار فوت مربع) می‌رسد.

دمای ثابت در بخش داخلی

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد هرم جیزه، دمای ثابت ۲۰ درجه سلسیوس (۶۸ درجه فارنهایت) در بخش داخلی است. این میزان، با دمای میانگین کره زمین تقریبا برابر است.

تقویم سالی

به نظر می‌رسد سازندگان هرم جیزه توجه ویژه‌ای به ریاضیات و ستاره‌شناسی داشته‌اند. ظاهرا طول هر طرف از این هرم، ۹ هزار و ۱۳۱ اینچ (۱ اینچ = ۲.۵ سانتی‌متر) است. حال اگر این عدد را بر ۲۵ تقسیم کنیم، به عدد ۳۶۵.۲۴ می‌رسیم؛ چیزی که گفته می‌شود نشانگر تعداد روزهای یک سال کامل است.

تاریخچه


 
ورودی هرم خوفو

مصرشناسان بر این باورند که این هرم در واقع مقبره ای برای فرعون چهارم خوفو (خئوپس) و در طول ۲۰ سال ساخته شده‌است. این هرم حدود ۱۴۷ متر ارتفاع دارد. این هرم که همراه با ده هرم کوچک‌تر در خارج از قاهره - در مصر- قرار دارند، به دستور خوفو یا خئوپس، فرعون سلسله چهارم، ساخته شد.[۱]

مصریان باستان به زندگی پس از مرگ اعتقاد فراوانی داشتند و این هرم در واقع مکان مقبره و محل زندگی فرعون پس از مرگ او به‌شمار می‌آمده‌است. از آنجایی که گنجینه فرعون نیز همراه با او در این هرم قرار داده می‌شد، راه ورود به مقبره بسیار پیچیده و تودرتو است و تعداد زیادی از سازندگان و مهندسین آن نیز در راهروهای آن ناپدید شدند.

هر ضلع قاعده هرم ۲۳۰ متر طول دارد و در ساخت آن از حدود ۲٬۳۰۰٬۰۰۰ بلوک به وزن متوسط ۲٫۵ تن استفاده شده‌است. تاریخ شروع به ساخت این بنای عظیم ۲۵۶۹ قبل از میلاد، هم‌زمان با شروع فرمانروایی خوفو و تاریخ اتمام آن حدود ۲۵۴۹ قبل از میلاد تخمین زده شده‌است. هرم جیزه تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه است.

مصالح به کار رفته


 
برشی از هرم بزرگ

بلوک‌های سنگی استفاده شده در ساخت این هرم از جنس «سنگ آهک تورا» بوده که از معادن اطراف قاهره و رودها استخراج شده‌است. گفته میشود سنگهای استفاده شده که در این بنا یافت می‌شود وزنی معادل ۲۵ تا ۸۰ تن دارد و اعتقاد بر این است که از ۸۰۰ کیلومتر دورتر از محل ساخت هرم حمل شده باشد. مصریان باستان این سنگ‌ها را با کوبیدن قلم‌های چوبی که با آب خیس شده بودند برش داده‌اند. هنگامی که سنگ‌ها به قطعات با سایز مناسب می‌رسید توسط قایق در رودخانه نیل به محل ساخت هرم انتقال داده می‌شدند.

 

پوشش بیرونی

در پایان ساخت هرم، کل سازه با سنگ آهک سفید پوشش داده شده‌است. در سال ۱۳۰۳ میلادی یک زلزله عظیم باعث فرو ریختن بسیاری از سنگ نماهای این سازه شد و امروزه فقط بخشی از آن در قسمت‌های پایه قابل مشاهده است.

تئوری‌های روش ساخت

نظریه‌های بسیاری در مورد روش ساخت اهرام مطرح شده‌است که هیچ‌کدام به صورت ۱۰۰٪ مورد تأیید قرار نگرفته‌است. بسیاری بر این باورند که سنگ‌های این هرم از معادن برداشته شده، حمل می‌شده و سپس در جای خود قرار می‌گرفته‌است. یونانی‌ها بر این باور بودند که در ساخت این هرم از برده‌ها بهره‌کشی شده اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد سازندگان این اهرام کارگرانی با تخصص بوده‌اند که در روستاهای اطراف زندگی خوبی داشته‌اند. نیروی کار مورد نیاز برای ساخت این هرم به‌طور متوسط ۱۴٫۵۰۰ نفر و در حداکثر ۴۰٫۰۰۰ نفر بوده‌است. بدون استفاده از ابزارهای فلزی، چرخ و دیگر ابزارها این هرم در طول مدت ۱۰ تا ۲۰ سال ساخته شده‌است.

فضای داخل

ورودی اصلی هرم در ضلع شمالی و در ارتفاع ۱۷ متری از سطح زمین وجود دارد. در هرم بزرگ ۳ اتاق شناخته شده وجود دارد. به ترتیب بالاترین اتاق که به «اتاق پادشاه» معروف است، سپس «اتاق ملکه» و پایینی‌ترین اتاق که در سنگ بنای هرم کنده کاری شده‌است و به نظر ناتمام رها شده‌است. همچنین راهروها و دالان‌هایی با ابعاد بسیار کم که فقط برای عبور ربات‌های کوچک مناسب است کشف شده‌است. هنوز کاربرد بسیاری از این راهروها و اتاق‌ها ناشناخته باقی مانده‌است.

اتاق ملکه

در اتاق ملکه ورودی یک راهروی بسیار باریک وجود دارد و در سال ۱۹۹۳ توسط مهندس آلمانی رباتی به داخل این راهرو فرستاده شد تا از آن عکسبرداری کند. پس از طی مسیری ۶۵ متری شیب دار به سمت بالا، ربات یک درب سنگی با ۲ دستگیره فلزی کشف کرد. پس از دریافت مجوز از مقامات مصری قرار بر این شد تا با حفاری یک سوراخ بسیار کوچک از پشت آن درب عکسبرداری شود. سپس در سال ۲۰۰۲ یک ربات دیگر جهت انجام اینکار فرستاده شد و از پشت درب عکسبرداری نمود. در عکس‌های گرفته شده مشاهده شد که در پشت درب اول با فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانت ، یک درب دوم وجود دارد. تا به امروز مقامات مصری اجازه کشف ادامه این مسیر را نداده‌اند.


 
گالری بزرگ

گالری بزرگ

گالری بزرگ با شیب صعودی در هرم وجود دارد و ارتفاع تا سقف آن ۸٫۶ متر است. در انتهای مسیر گالری یک سوراخ در سقف وجود دارد که به یکی از اتاق‌های دیگر منتهی می‌شود.

حفره بزرگ

در سال ۲۰۱۷ دانشمندان با استفاده از تکنولوژی رادیوگرافی توانستند حفره‌ای بزرگ را که طول آن حداقل ۳۰ متر است، شناسایی کنند. این حفره در بالای گالری بزرگ واقع شده‌است و تاکنون راه دسترسی به آن پیدا نشده‌است. یک تیم ژاپنی دیگر نیز این کشف را تأیید کردند و عنوان کردند که این حفره شبیه هیچ‌کدام از اتاق‌ها و راهروهایی که تا به حال کشف شده نیست.

اتاق پادشاه


 
اتاق پادشاه

اتاق پادشاه با ارتفاع ۱۰ متر کمی بالاتر از مرکز هرم ساخته شده و شکل آن به صورت یک مکعب کامل است. در این اتاق دو راهروی بسیار باریک کشف شده که به بیرون هرم منتهی می‌شوند و اعتقاد بر این است که در واقع به سمت ستارگان صورت فلکی سگ بزرگ نشانه رفته‌است. مصر شناسان به مدت طولانی بر این باور بودند که این راهروها برای تهویه هوای اتاق بوده اما نظریه‌های جدید مطرح می‌کنند که این راهروها در واقع برای صعود روح فرعون به آسمان بوده‌است.

اتاق پادشاه کاملاً از گرانیت سخت ساخته شده که مجموع وزن آن‌ها ۴۰۰ تن می‌باشد. همچنین در این اتاق، یک تابوت گرانیتی بدون درب کشف شده که برای یک انسان معمولی کوتاه است.

همچنین گفته شده‌است یک گلوله سنگی بسیار سنگین و بزرگ در هرم خئوپوس وجود دارد که به عنوان تله از آن استفاده می‌شود. زمانی‌که روی یکی از پله‌ها پا گذاشته می‌شود این گلوله رها شده و ۹ بار از این سمت به آن سمت رفت و برگشت می‌کند و پس از اتمام ۹ بار، دوباره سر جای خود بازمی‌گردد.

در یکی از راهروهای بسیار باریک داخل هرم، که به علت باریکی قابلیت ورود انسان به آن وجود ندارد، یک تیم پژوهش، یک روبات کاوشگر به داخل آن فرستادند که در انتهای راهرو با یک دریچهٔ سنگی با دو دستهٔ آهنی مواجه شدند. پس از ایجاد سوراخی کوچک در این در، مشخص شد که یک در دیگر در امتداد راهرو وجود دارد، که تیم تجسس موفق به دسترسی به آن نشدند.

مصریان باستان به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشته‌اند. در کنار تابوت شاهان فرعونی یک خمره گلی قرار می‌دادند که در آن چشم و قلب و کبد واعضای دیگر شاهان را قرار می‌دادند و براین باور بودند که اجساد مومیایی شده زنده می‌شوند و اجزای بدنشان را از درون خمره برمی‌دارند و سر جایش می‌گذارند و به زندگی معمولی‌شان ادامه می‌دهند.

ورودی جدید

امروزه گردشگران از طریق تونلی که دزدان[نیازمند منبع]طی سال‌های قبل ایجاد کرده‌اند به هرم وارد می‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.