جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

همه چیز درباره سفر به کشور عمان

سایت تفریحی و توریستی

همه چیز درباره سفر به کشور عمان

۱۰۵ بازديد


عمان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که در کنار پیشرفت‌ها و امروزی‌شدن، بخش زیادی از سنت‌ها و جاذبه‌های اصلی خود را حفظ کرده است. اگر دوست دارید جذابیت‌های مدرن را در کنار سواحل شنی و گرم، درختان نخل، روستاهای قدیمی، بازارهای سنتی شلوغ و فرهنگ بیابان‌نشینی ببینید، عمان مقصد خوبی برای سفر است.

 

عمان در یک نگاه

  • عمان کشوری در سواحل جنوب شرقی شبه‌جزیره عربستان است و در محل تلاقی خلیج فارس و دریای عرب واقع شده است.
  • بخش زیادی از این کشور در منطقه شنی، بی‌درخت و عمدتا بی‌آب شبه‌جزیره عربستان قرار دارد که به «ربع‌الخالی» معروف است. این منطقه در قلمرو عشایر بادیه‌نشین است اگرچه امروزه خطوط لوله نفت و گاز از آن عبور می‌کند.
  • برخلاف قسمت‌های داخلی که خشک و بیابانی‌اند، مناطق ساحلی جمعیت بیشتری دارند. سواحل سرسبز شمالی عمان بین دریا و کو‌ها قرار دارند. این منطقه سرسبز و حاصلخیز و همین‌طور منطقه ظفار در جنوب کشور به‌خاطر انگور و سایر محصولات کشاورزی‌شان شهرت دارند.
  • پایتخت عمان، یعنی مسقط، در امتداد ساحل شمالی قرار دارد. این شهر با ترکیب معماری مدرن و سنتی، منظره‌ای چشم‌نواز از خلیج عمان دارد و یکی از بنادر و مراکز تجاری مهم در این منطقه است.
  • عمان در زمان‌های قدیم به تولید کندر و فلزکاری‌اش شهرت داشت.
  • پرتغال در قرن شانزدهم مسقط را تصرف کرد و این شهر را تا سال ۱۶۵۰ در اختیار داشت.
  • در طول قرن هجدهم، سلسله آل بوسعید بر بخش عمده‌ای از خلیج فارس تسلط پیدا کرد. آل بوسعید آشفتگی‌های سیاسی زیادی را پشت‌سر گذاشت، اما قدرت خود را تا قرن بیست‌و‌یکم حفظ کرد که به‌خاطر حفظ روابط نزدیک با بریتانیا بود.
  • این سلسله در گشودن درهای کشور به روی نوآوری و پیشرفت کند بود. نوسازی چشمگیر این کشور بعد از کودتای سال ۱۹۷۰ رخ داد که قابوس بن سعید را به قدرت رساند و از آن زمان، عمان به‌سرعت شروع به توسعه کرد و به یکی از قدرت‌های اقتصادی پیشرفته بدل شد.
  • کشوری که زمانی منزوی بود، اکنون به یکی از مقاصد فعال گردشگری تبدیل شده است و گردشگران از سراسر دنیا به عمان سفر می‌کنند تا از مهمان‌نوازی اهالی و مناظر بکر آن لذت ببرند.

جاذبه‌ها و جاهای دیدنی عمان

مناظر بیابانی، سبک زندگی اقوام بادیه‌نشین، سواحل بکر، قلعه‌های قدیمی و جاذبه‌های گردشگری مدرن تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های عمان برای مسافران است. در سفر به عمان برای دیدن جاذبه‌های زیر برنامه‌ریزی کنید.

۱. آبدره‌های مسندم (Musandam fjords)

به‌جزیره مسندم انگار از بقیه کشور جدا شده است؛ این شبه‌جزیره محصور در خاک امارات متحده عربی است. این منطقه به‌خاطر آبدره‌های نفس‌گیر، کوه‌های صحرایی و آب‌های لاجوردی‌اش معروف است.

۲. قلعه خصب

شهر خصب مرکز منطقه مسندم است. برای رسیدن به این شهر می‌توانید از قایق‌های سریع فرابر استفاده کنید که این شبه‌جزیره را به مسقط پایتخت عمان متصل می‌کنند.

۳. مسقط

ساختمان‌هایی با بالکن‌های چوبی به‌سبک آفریقای شرقی و چندین قلعه کنار دریا، مسقط را به مقصدی زیبا و آرامش‌بخش تبدیل کرده‌اند. به‌راحتی می‌توانید چند روز را در مسقط بگذرانید و از بازارها، موزه‌ها، قلعه‌ها، مساجد و مناطق ساحلی آن دیدن کنید.

۴. جزیره مصیره

جزیره مصیره مقصدی نسبتا متروکه است. اگر احساس حضور در ناکجاآبادی را دوست دارید که به‌ندرت کسی به آنجا می‌رود، این جزیره عمان در اقیانوس هند را هم دوست خواهید داشت. چندین ساحل متروکه در این جزیره وجود دارد که در آنجا می‌توانید لاک‌پشت‌ها را در حال تخم‌گذاری ببینید.

۵. کوه اخضر

 
عبور از جبل اخضر یکی از بهترین لحظات سفر شما به عمان خواهد بود. چشم‌اندازهایی که از این منطقه‌ی کوهستانی می‌بینید بسیار زیبا هستند. جبل اخضر به‌خاطر هزارتویی از وادی‌ها و باغ‌های پلکانی‌اش معروف است، جایی که به‌دلیل آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای میوه‌هایی مثل انار و زردآلو و گل رز به وفور رشد می‌کنند.

۶. مرباط و قلعه طاقه

قدمت قلعه طاقه به قرن نوزدهم برمی‌گردد و در ورودی مرباط قرار دارد. این بنا برای اقامت دائم شیخ علی بن المعشانی ساخته شده است. این قلعه‌ قدیمی به‌خوبی حفظ و مرمت شده و موزه مردم‌شناسی بسیار دیدنی و جذابی را در خود جای داده است که جنبه‌های مختلف زندگی و فرهنگ منطقه را نشان می‌دهد.

۷. ویرانه‌های سمهرم

قدمت بندر باستانی سمهرم به قرن سوم قبل از میلاد تا قرن پنجم پس از میلاد برمی‌گردد. پیش از اسلام، این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌های منطقه بوده است. سمهرم یکی از مراکز بزرگ تولید کندر در جنوب عربستان بود که ویرانه‌های به‌جامانده از آن دیدنی‌اند.

۸. ویرانه‌های البلید

البلید مجموعه باستان‌شناسی بزرگی در منطقه ساحلی نزدیک شهر صلاله است. ابن بطوطه در سال ۱۳۲۹ از این مکان دیدن و زیبایی آن را تشریح کرده است. بیشتر ساختمان‌های ارگ به‌سبک معماری رایج منطقه ظفار ساخته شده‌اند و چوب و سنگ را در هم آمیخته‌اند.

۹. قلعه سمائل

قلعه سمائل یکی از زیباترین قلعه‌های عمان است. این قلعه با کوه‌ها و درختان بزرگ نخل احاطه شده است و مثل واحه‌ای در میان کوه‌های بیابانی قرار دارد. چند کیلومتر قبل از سمائل، قلعه کوچک دیگری وجود دارد که به‌خاطر برج‌های دیده‌بانی مشرف به کل دره شهرت دارد.

۱۰. بازار عود در صلاله

صلاله شهری مهم در تجارت کندر است. در این شهر، ۲ بازار امروزی وجود دارد که در آن مغازه‌های زیادی عود باکیفیت می‌فروشند. صلاله علاوه بر بازار، منطقه‌ای ساحلی هم دارد و مسجد بزرگ سلطان قابوس نیز در آن قرار گرفته است.

۱۱. جزیره تلگراف

جزیره تلگراف جزیره‌ای کوچک در وسط آبی است که شبه‌جزیره مسندم را احاطه کرده است. در قرن نوزدهم، ایستگاهی در آنجا وجود داشت که برای تقویت پیام‌های تلگراف بریتانیا استفاده می‌شد. امروزه تنها چند ویرانه از آن باقی مانده است، اما برای غواصی مقصدی عالی است.

۱۲. شهر نزوى

 

این شهر یکی از زیباترین شهرهای عمان است و جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران دارد از جمله قلعه‌ای با توپ‌های قدیمی پرتغالی‌ها، سفال‌ها و بافت شهری قدیمی. منظره شهر از بالای قلعه فوق‌العاده است. در این شهر می‌توانید از سیستم معروف تأمین آب واحه بازدید کنید که به‌عنوان میراث جهانی ثبت یونسکو شده است.

هزینه سفر به عمان

پول رایج این کشور عمان ریال است. 

سفر به عمان چندان ارزان نیست. بیشتر هزینه سفر به عمان مربوط به اقامتگاه و حمل‌ونقل و شرکت در تورهای گردشگری می‌شود. ارزان‌ترین هتل‌ها شبی ۱۲ تا ۱۵ ریال عمان هزینه دارند. برای هتل‌های میان‌رده باید ۲ برابر این مبلغ هزینه کنید. هزینه هتل‌های لوکس هم شبی ۷۵ ریال به بالاست.

وسایل حمل‌ونقل عمومی در این کشور گسترده و قابل‌اعتماد نیستند، بنابراین برای رفت‌وآمد باید ماشین شخصی و راننده کرایه کنید یا از تورهای گردشگری استفاده کنید. هزینه کرایه ماشین روزی ۱۵ ریال است و برای ماشین‌های بهتر که بتوانید با آن در مناطق بیابانی و کوهستانی گشت‌وگذار کنید، روزی ۳۰ تا ۸۰ ریال است.

به‌ غیر از رفت‌وآمد و محل اقامت، سایر هزینه‌ها تقریبا معقول‌اند. غذاخوردن در عمان هزینه کمی دارد و ورودی جاذبه‌های گردشگری مثل موزه‌ها و قلعه‌‌ها هم به‌ندرت بیشتر از ۱ ریال می‌شود.

اگر در هتل ارزان اقامت کنید، در رستوران‌های محلی غذا بخورید، خودتان رانندگی کنید و در مجموع سفر ارزانی بدون تور داشته باشید، هزینه سفر به عمان برای ۲ نفر روزی ۴۰ ریال می‌شود. با درنظرگرفتن تورهای آفرود یا سفر با قایق به جزایر، این هزینه تقریبا ۲ برابر می‌شود. اگر در مسقط و در هتل‌های گران اقامت کنید و در رستوران‌های لوکس غذا بخورید، هزینه‌ روزانه سفر شما به چندصد ریال هم می‌رسد.

برای سفر به عمان چه مدارکی لازم است؟

از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی، شهروندان ۱۰۳ کشور دنیا از جمله ایران برای سفرهای کمتر از ۱۰ روز نیازی به ویزای عمان ندارند. گردشگران به‌جای ویزا، باید تأییدیه رزرو هتل، بلیت برگشت و بیمه درمانی سفر داشته باشند.

اگر سفر شما بیشتر از ۱۰ روز طول می‌کشد، باید ویزای توریستی بگیرید. این ویزا ۹۰روزه است و صدور آن برای شهروندان ایرانی ۳ روز کاری طول می‌کشد. برای صدور ویزا باید به آژانس‌های هواپیمایی یا کارگزاری‌های صدور ویزا مراجعه کنید.

نکاتی برای گردشگران در سفر به عمان

  • عمان یکی از کشورهای بسیار امن دنیا برای گردشگران است. جرایم خشونت‌آمیز در این کشور بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد و در مقایسه با مقصدهای گردشگری غربی، جرایمی مثل دزدی و جیب‌بری بسیار کمتر است. البته باز هم باید احتیاط کنید و قبل از سفر حتما بیمه مسافرتی تهیه کنید. در طول سفر، به‌خصوص در مراکز توریستی مثل بازارها، مراقب اشیای شخصی و قیمتی خود باشید.
  • یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت و امنیت گردشگران ترافیک شهری است. این خطر برای گردشگران چه پیاده باشند چه سواره وجود دارد. ترافیک در عمان بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و رانندگان معمولا سرعت خود را برای عبور عابران پیاده کم نمی‌کنند.
  • گواهی واکسیناسیون تب زرد برای مسافرانی که ظرف ۶ روز از مناطق آلوده در آفریقا و آمریکای جنوبی وارد می‌شوند لازم است. مسافرانی که داروهای تجویزی همراه خود دارند باید از پزشک خود نامه‌ای مبنی بر ضروری‌بودن مصرف این دارو همراه داشته باشند.
  • قیمت‌های محصولات در بازارهای سنتی ثابت و مشخص نیستند و برای خرید حتما باید چانه بزنید.
  • موقع بازدید از روستاهای سنتی به‌ خاطر داشته باشید در حال ورود به فضایی هستید که عموما فضای خصوصی مردم محلی است. وظیفه شما به‌عنوان گردشگری خارجی این است که رفتاری دوستانه داشته باشید و بدون اجازه عکاسی نکنید.
  • یکی از نکات مهم دیگر، پوشش گردشگران است. زنان باید لباس‌های گشاد بپوشند و دست‌‌ها و شانه را بپوشانند. دامن‌ها باید تا زیر زانو باشند و البته بهتر است که که به‌جای دامن، شلوار بپوشید. همیشه یک شال یا روسری برای پوشاندن موهای خود در مناطق سنتی‌تر و اماکن مذهبی همراه داشته باشید. زنان و مردان در مناطق روستایی باید پوشش‌های ساده‌تری داشته باشند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.